Proč pořádám konferenci o UX

Konference ux z praxe

Překvapivě to není proto, že tu žádná konference zaměřená na ux designéry není. To mi pouze dává prostor, který mohu využít. Tím hlavním důvodem je umožnit sdílení znalostí mezi zkušenějšími ux designéry v rámci UX komunity v ČR.

Určitě se vám už stalo, že jste se od někoho dozvěděli o zajímavém postupu, nové metodě nebo vás prostě jen někdo v něčem inspiroval v hospodě u piva. Vytěžit co nejvíce znalostí tímto způsobem ale vyžaduje hodně kontaktů a času. A není zas tolik lidí, kteří mají přístup k těm nejlepším, kteří jsou nové znalosti schopni takto předávat. Vlastně v každé firmě, kde je delší dobu ux tým, je nějaká unikátní znalost. Stačí jedna, nemusí jich být hned hromada. Pro jednotlivce je pak nereálné si samostatně firmy/lidi obcházet a snažit se znalosti od nich získat. To samé platí i obráceně, i kdyby se  firmy chtěli podělit sebevíce. Navíc je tady problém, že lidé s těmito znalostmi žádné akce neobjíždějí a tak není možné znalosti na stávajících akcích získat. Je to logické, protože ti, co je objíždějí, už své znalosti do komunity dávno dostali a tak už nemají o co nového se podělit. A tak tady máme určitou vrstvu znalostí, které ale neznáme, když to zobecním (zná ji jen velmi malý omezený počet lidí). A tato vrstva je pro většinu jen těžko dosažitelná.

Právě formát konference je podle mne vhodný k tomu se do této vrstvy aspoň z části nabourat. Najít přesahující znalosti a přemluvit lidi, kteří je mají, podle mne dokáži a mohu tak ostatním nabídnout to, co je pro ně v rámci jejich kontaktů nedosažitelné. Deset takto zajímavých přednášek v jeden den pak umožní zájemcům udělat si na den čas a přijet odkudkoliv z ČR (což je jinak nevýhoda UX Monday/Tuesday, které jsou poslední dobou na vysoké úrovni). Přednášejícím pak zase umožní v rámci jedné přednášky své znalosti předat velkému počtu lidí a i se díky tomu zpropagovat. Navíc bych rád, aby i pro přednášejícího byly všechny přednášky ostatních přednášejících přínosné.

http://www.uxz.cz/

@UXZ_CZ

FB

Byl by zájem o designový workshop

Protože školení a workshopy z oblasti UX nebo designu prakticky neexistuje (přehled zajímavých najdete na konci článku), rozhodl jsem jeden takto zaměřený workshop připravit.

Pro koho a proč

Všem těm, kdo se věnují navrhování webů (designéři – grafici, kodéři a programátoři, ux specialisté a další konzultanti, produktový manažeři a určitě i další), by měl workshop ukázat, jak lze přistupovat k řešení designových problémů:

  • … čím začít a kdy se pustit do samotného designování.
  • … jak vymyslet víc než jen jeden nápad.
  • … jak ve spolupráci s ostatními dospět k lepšímu výsledku.
  • … a to vše z jiného úhlu pohledu – ve fyzickém světě. To vám umožní nesvazovat se známými řešeními a budete se tak moc lépe soustředit na hledání řešení.
Jeden z účastníků představuje ostatním své nápady během poslední fáze workshopu, kdy se navrhuje řešení daného problému.
Jeden z účastníků představuje ostatním své nápady během poslední fáze workshopu, kdy se navrhuje řešení daného problému.

Příklad obsahu workshopu

1. Představení zadání
Na začátku se dozvíte, co po vás “klient” chce: navrhnout dvířka u vestavěné myčky nádobí.

Ukázka vestavěné myčky nádobí.
Ukázka vestavěné myčky nádobí.
Ukázka vestavěné myčky nádobí.

2. Identifikace problémů

Prvním úkolem bude identifikovat problémy, které je třeba v rámci návrhu vyřešit. Na jaké problémy lidé při práci s věstavěnou myčkou naráží? K čemu a jak ji využívají? Možných způsobů, které se dají k identifikaci problémů použít, je více. Někdy je efektivní dotazování, jindy zase může být užitečný storyboard. Záleží na konkrétním zadání, co zrovna řešíte.

Zelené kartičky obsahují problémy seskupené podle obsahu (stejné problémy) do skupin a následně seřazené podle důležitosti (čísla v kolečku).
Zelené kartičky obsahují problémy seskupené podle obsahu (stejné problémy) do skupin a následně seřazené podle důležitosti (čísla v kolečku).

3. Brainstorming
V této fázi je cílem vygenerovat co nejvíce různých nápadů k řešení identifikovaných problémů. Ty pak lze následně třídit podle kvality nebo jiných kritérií a prioritizovat je tak. I v této části vám pomůže vzájemná kritika nápadů s ostatními účastníky.

Zelené kartičky jsou identifikované problémy z předchozí fáze. Žluté kartičky pak představují brainstorming nápadů, jak je řešit (třeba ikonka autíčka identifikující stav myčky :-).
Zelené kartičky jsou identifikované problémy z předchozí fáze. Žluté kartičky pak představují brainstorming nápadů, jak je řešit (třeba ikonka autíčka identifikující stav myčky :-).

4. Designování
V poslední fázi budete mít možnost všechny získané informace, nápady a kritiku spojit do návrhu řešení pro dané zadání. Opět vám zde pomohou postupné iterace spojené s kritikou od ostatních účastníků ale i vaše vlastní kritika k těm jejich.
Ukázka skic návrhů dvířek vestavěné myčky. Umět kreslit rozhodně není žádnou podmínkou.
Ukázka skic návrhů dvířek vestavěné myčky. Umět kreslit rozhodně není žádnou podmínkou.

Ukázka skic návrhů dvířek vestavěné myčky.
Ukázka skic návrhů dvířek vestavěné myčky.

 

Ukázka skic návrhů dvířek vestavěné myčky.
Ukázka skic návrhů dvířek vestavěné myčky.

Délka, místo a cena

Workshop bude půldenní (v případě potřeby i něco delší) a nejspíš by byl v prostorách H1.cz na Smíchovském nádraží během běžného pracovního dne. Cena workshopu by pravděpodobně byla o něco nižší  než cena běžných školení v H1.cz.

Na workshopu budete spolupracovat vždy ve skupinkách po 3-5 lidech.
Na workshopu budete spolupracovat vždy ve skupinkách po 3-5 lidech.

Reference

Pokud vás zajímá, jak to celé probíhá, můžete se podívat na krátké záznamy z “neoficiálních” workshopů a přečíst si, jak je hodnotili jejich aktéři.

Michal Maňák
Michal Maňák

Michal Maňák – píše také blog, který by vám neměl uniknout (User Experience Designer v GoodData):

Rád se podobných workshopů účastním. Oceňuji možnost navrhnout řešení i pro jiné produkty, než jen ty digitální. Na omezení a příležitosti totiž musím pohlížet odlišně. Díky čemuž neustále rozvíjím své designerské schopnosti. A ve spolupráci s Honzou se mi dobře hledají různá designová řešení.

Mirek Strnad
Mirek Strnad

Mirek Strnad (Senior Project Manager v SYMBIO Digital):

Bylo velmi příjemné se zaměřit na proces a ne na produkt, odpočinout si od všech webů a aplikací a řešit jen myčku. Byl to osvěžující způsob se podívat na práci specialistů a rozhodně to doporučuji každému projekťákovi, protože vědět co jaká věc znamená je mnohem víc než odškrtnutá položka v GTD appce.

Máte o takový workshop zájem?

Pokud ano, napište prosím do komentářů. Další dotazy, nápady a cokoliv by vás zajímalo můžete psát do komentářů, pokusím se na vše odpovědět.

Jiný workshop, kde se řeší problém s ukládáním a historie v softwarové aplikaci.
Jiný workshop, kde se řeší problém s ukládáním a historie v softwarové aplikaci.

Přehled jiných workshopů a školení

Na základě komentářů jsem ještě doplnil seznam školení pro veřejnost, která aktuálně existují a jsou podle mne zajímavá.