Rekapitulace toho, jaký byl rok 2017 a jak se Supovi dařilo

Koho by to zajímalo, může klidně vyjít z mé loňské předpovědi. Jolanda hadr. Navíc sem si letos dovolil jen ještě takovou hračičku a to, že zhodnotím tento rok ještě před tím, než skončí. Takže je to tady. Byla to zase pořádná PIKAČU. Což je vidět i z četnosti příspěvků mezi loňskou verzí tohoto.

Nicméně udělám výjimku, protože bych rád ten nový rok udělal ještě většího Pikačua. Takže shrnuto (hele, jsou to jen blbosti z posledního týdne, co mne napadli):

  • Vytvořit firmu s ročním ziskem 20 míčů. Deadline 2018.
  • Vytvořit značku, která bude inspirativním příkladem pro firmy, jak přistupovat k zaměstnancům.  Jako že ke mně hlavně.
  • Udělat něco jako Explodující koťata. Deadline Essen 2018 a Vánoce 2018. Ale zdá se mi, že na tom moc netrhli. Chtělo by to přitlačit na kočku.
  • Pravděpodobně budu muset založit nepolitickou nestranu, protože mne to tu už docela sere. Bohužel byla by asi jen vize, ale už ne čas :/
  • Rozjet jeden globální HR projekt. Není to moc zajímavé a těžko říct, zda se to povede.  Je to jen takový první pokus na něčem zkusit opustit CZ trh. Tož Apollo mělo taky až 11 pokusů, takže to zatím neberu moc vážně.
  • Možná si po 8 letech dojít vyzvednout na úřad řidičský průkaz. Určitě ho tam ještě budou mít. Nicméně ještě zvažuji počkat, až se plně prosadí samořiditelná auta.
  • A málem jsem zapomněl, na Novinkách jsem četl že teď letí Bytecoine, tak asi taky jeden zkusím udělat.
  • No a potom sou tam nějaké šolíchačky, které je zbytečné zmiňovat a ztrácet tím čas.

 

Juniorské zlozvyky

Amatéry nebo juniory (nejen) v UX poznáte podle toho, jak často argumentují něčím, co si zrovna vymysleli. Je to v situacích, kdy se snaží někoho přesvědčit nebo mu vysvětlit, proč použít takové řešení, nebo přístup. Oni jsou o své pravdě přesvědčení, ale buď to nemají jak dokázat, nebo je to prostě náročnější a tak volí jednodušší cestu a vymyslí si obecný „blábol“.  V horším případě to dělají záměrně – hlavně, když se prodají. Není ani důležité, že mají nebo nemají pravdu. Problém je v argumentaci pomocí vymyšleného obecného tvrzení.

Příklad takového tvrzení je používání obratů jako „Velká většina uživatelů …“, „Nejčastěji …“ nebo „Ve většině případů …“.

Tento „blábol“ se pozná podle toho, že ho nejsou/nejste schopni nahradit konkrétním počtem, faktem nebo důkazem. V UX je to zpravidla nějaká studie a podobně.

Zlozvyk je to hodně zákeřný, protože je velice těžké se ho odnaučit a sklouzává se k němu, i když si ho uvědomujete a snažíte se sebevíc. U obecných tvrzení jsou lidé více náchylní k tomu, jim uvěřit. Další zákeřnost je v tom, že je velice těžké, pro člověka mimo obor skoro nereálné, je vyvrátit.

Vím to z vlastní zkušenosti. Měl jsem možnost tento zlozvyk sledovat na sobě v průběhu svého UX života i později na kolezích. Jinak až se ho budete snažit zbavit, budete docela překvapeni, jak často mu sami podléháte. Prvním krokem je taková to tvrzení uvést „Já si myslím, že …“. Tím příliš nevyřešíte celý problém, změníte ale to, že důvěru tvrzení postavíte na důvěře ve vás na rozdíl od něčeho, co údajně obecně platí.