Juniorské zlozvyky

Amatéry nebo juniory (nejen) v UX poznáte podle toho, jak často argumentují něčím, co si zrovna vymysleli. Je to v situacích, kdy se snaží někoho přesvědčit nebo mu vysvětlit, proč použít takové řešení, nebo přístup. Oni jsou o své pravdě přesvědčení, ale buď to nemají jak dokázat, nebo je to prostě náročnější a tak volí jednodušší cestu a vymyslí si obecný „blábol“.  V horším případě to dělají záměrně – hlavně, když se prodají. Není ani důležité, že mají nebo nemají pravdu. Problém je v argumentaci pomocí vymyšleného obecného tvrzení.

Příklad takového tvrzení je používání obratů jako „Velká většina uživatelů …“, „Nejčastěji …“ nebo „Ve většině případů …“.

Tento „blábol“ se pozná podle toho, že ho nejsou/nejste schopni nahradit konkrétním počtem, faktem nebo důkazem. V UX je to zpravidla nějaká studie a podobně.

Zlozvyk je to hodně zákeřný, protože je velice těžké se ho odnaučit a sklouzává se k němu, i když si ho uvědomujete a snažíte se sebevíc. U obecných tvrzení jsou lidé více náchylní k tomu, jim uvěřit. Další zákeřnost je v tom, že je velice těžké, pro člověka mimo obor skoro nereálné, je vyvrátit.

Vím to z vlastní zkušenosti. Měl jsem možnost tento zlozvyk sledovat na sobě v průběhu svého UX života i později na kolezích. Jinak až se ho budete snažit zbavit, budete docela překvapeni, jak často mu sami podléháte. Prvním krokem je taková to tvrzení uvést „Já si myslím, že …“. Tím příliš nevyřešíte celý problém, změníte ale to, že důvěru tvrzení postavíte na důvěře ve vás na rozdíl od něčeho, co údajně obecně platí.