Kurz Axure RP – 3. Několik malých tipů

V tomto článku se dovíte hromadu nesouvisejících detailů, které možná znáte, ale možná taky ne. Nic světoborného, ale možná vám jejich znalost unikla a mohou vám v budoucnu ušetřit práci.

Tímto článkem navážu na předchozí, který se zabýval několika tipy pro práci v Axure RP. Zde je několik dalších drobností, které se vám mohou hodit.

Kopírování akcí u interaktivních prvků

Jak už jsem naznačil v příkladu na tvorbu odkazu na určité místo ve stránce, tzv „cases“ (já jim říkám akce) není nutné vždy definovat znovu, ale lze je jednoduše kopírovat a vkládat. Což není zřejmé, protože ta možnost nikde není zobrazena (naopak některé možnosti jsou v menu nahoře a tak je lehké nabýt dojmu, že nic dalšího už dělat nejde). Stačí ale použít pravé tlačítko myši nad danou akcí a lokální menu je tu. Na něm je vidět, že akce můžete nejen kopírovat a zase vkládat, ale také různě přeskupovat (nová akce se vždy přidá jako poslední, což nemusí být vždy žádané).

Jak dát najevo více možností při kliknutí?

Pokud například vytváříte formulář pro přihlášení a děláte do prototypu obě varianty (chybné přihlášení i správné přihlášení), je vhodné o tom dát nějak vědět osobě, která s ním bude pracovat (pokud například formulář reaguje na jakékoliv heslo, uživatel si nemusí všimnout, že v dynamickém panelu je i stav pro chybové hlášení). Hodit se to může i během testování (nemusíte uživatele nutit zadat konkrétní jméno a heslo, které mu musíte nadiktovat). Tomu se vyhnete tak, že pro tlačítko (nebo cokoliv) zadáte hned dvě akce najednou pro událost OnClick. Obě akce budou bez podmínky a do názvu každé akce je potřeba napsat to, co se zobrazí po kliknutí na tlačítko. Pokud na něj někdo klikne, zobrazí se menu obou akcí a uživatel si musí vybrat a podle jeho výběru se provede jedna z těchto akcí. Nejlépe to pochopíte na ukázkovém příkladě, který jinak nic dalšího nedělá (ke stažení je i zdrojový soubor .rp). Jak jsou akce pro tlačítko v příkladu vytvořeny vidíte na následujícím obrázku.

URL na konkrétní stránku prototypu

Pokud chcete získat odkaz na konkrétní stránku prototypu a nechcete nad ním přemýšlet, kde je uložený a z čeho ho složit, klikněte na stránku v panelu „Sitemap“ a vyberte poslední možnost uložit URL do schránky. Celou adresu pak můžete kamkoliv nakopírovat.

Text s křížem na pozadí

Pokud používáte widget PlaceHolder a píšete do něj texty jako „obrázek“ nebo „reklama“, určitě vám vadí, že písmo má na pozadí kříž a je tedy špatně čitelné. Jedním z jednoduchých řešení je zarovnat text na spod bloku, čímž se docílí, že text se zobrazí ve spodním trojúhelníku a nebude překřížen čárami.

V Axure RP 6 už je tento problém odstraněn a text má pozadí s barvou výplně boxu, takže čáry nejsou pod textem vidět.

Automaticky vygenerovaná mapa webu

Pokud se vám hodí, ze stránek prototypů mít i mapu webu (ať už jako součást prototypu, dokumentace či jen jako obrázek), Axure umí ze stránek vygenerovat mapu webu jako diagram jednotlivých stránek a rovnou je provázat odkazy na odpovídající stránky prototypu. Můžete si ještě vybrat, zda strom diagramu půjde shora dolů, nebo zleva doprava. Výsledek pro obě varianty vidíte na následujícím obrázku. Vygenerovat mapu webu lez jednoduše kliknutím pravým tlačítkem na danou stránku v panelu „Sitemap“ a vybráním předposlední volby Generate Flow Diagram. Pokud tuto volbu vyvoláte na nějaké podstránce, vygeneruje se mapa jen pro odpovídající část (pro ni a její potomky).

Video v prototypech

Chcete mít v prototypu skutečné video? Mělo by to jít jednoduše vložit přes widget Inline Frame (ještě jsem sám nezkoušel).

Jak na tabulky v Axure

Pracovat s tabulkou v Axure dá někdy pořádně zabrat. Pokud se dostanete do situace, že potřebujete udělat nějakou komplikovanější tabulku, zkuste to obejít takto: tabulku si udělejte v Excelu (ideální pro případy, kdy už ji v Excelu máte). Zkopírujte si ji do schránky (CTRL + C) a v Axure na stránce ji zase vkopírujte (CTRL + V). Axure se vás následně zeptá, zda data chcete vložit jako tabulku (většinou je výsledek naprosto nepoužitelný) nebo jako obrázek. Pro druhou možnost musíte z nabízené volby zvolit „No“ a tabulka se v celé své původní kráse vloží do Axure jako obrázek.

Barevné přechody

Pokud jste si nevšimli, že v Axure jde udělat jednoduše jako výplň prvků barevný přechod, tedy nikoliv jen vyplnění jednou barvou, tak poslední tip je pro vás. V paletě barev pro výplň hned u první možnost Fill Type vyberte tu druhou – Linear Gradient. Nabídka palety se doplní o volbu barev přechodu a jeho úhlu naklonění (zpravidla budete chtít úhel 90 stupňů).

V dalších dvou článcích ukážu, jak v Axure udělat neustále se opakující smyčku a v druhém článku vyberu užitečné klávesové zkratky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *