K čemu jsou vize a jak pomocí nich chci řídit firmu

nalepky-05Tohle by teoreticky měl být první článek ze série o podnikaní, které bych chtěl začít psát. Prakticky ale může být i tím posledním. No nechme se překvapit.

Na úvod

Už to potkalo i mne. Na ŽL pracuji už od roku 2004. Od roku 2010 i zároveň jako zaměstnanec. Akorát teď to začalo být už moc komplikované a vyžádalo si to založit samostatnou firmu, kam se část aktivit přesune. Navíc je potřeba získat další kapacity a ty se na ŽL už shánějí komplikovaně. Shrnuto, vznikal s.r.o. a já teď přemýšlím (už delší dobu), co s tím.

Vize firem

S vizemi firmy jsem se setkal prvně jako webdesignér. Byla to taková ta položka, co na každém webu musí být, stejně jako sekce o nás. Nic jste se tam nedozvěděli, a když už něco ano, nemělo to s realitou nic společného. Takové něco jako mají v HR „mladý a dynamický kolektiv“. Na vize firem by se dal docela dobře udělat nějaký automatický generátor. Možná i někde nějaký už je.

Přesto jsem to, jak chci, aby firma fungovala a kam by měla směřovat, nazval vizí. Vlastně nevím, co jiného by to mělo být. Vize vize pak je to, že by to měla být vize fungující :-). Nicméně to samozřejmě ukáže až čas, co se skutečně podaří.  Jak si teď postupně utvářím představu o firmě a jejím fungování, došel jsem k modelu firmy řízeného právě její vizí. Normálně asi firmu řídí majitel nebo nějaký ředitel či v horším případě třípísmená zkratka. To je ok, ale pak vlastně firma svoji vizi nepotřebuje. V mém modelu bych chtěl jako majitel nastavit vizi firmy. To je moje věc a mohu si to udělat, jak chci. Na tom příliš nezáleží. Dále také chci, aby byla firma „svobodná“, i když tento buzzword přesně nevystihuje moji představu, ale je to asi nejblíže. Proto řízení celé firmy přebírá ona definovaná vize (měla by to být i záruka svobody). Je to jakýsi cíl firmy a vše by se mělo tedy řídit tak, aby se toho dosáhlo. Zjednodušeně řečeno, už nepotřebujete manažera, ale měla by to na základě vize zvládnout školená opice.

Moje vize

Schválně, kdo se řídíte pravidlem, nebo jste se s ním ve firmě setkali, že zákazník je vždy na prvním místě. S tím já právě nesouhlasím. Kdysi dávno jsem tohle někde přeškrtl a napsal na první místo zaměstnance. Možná je to jakýsi export z UCD. Představa je taková, že pokud bude spokojený zaměstnanec, budou nutně spokojení i klienti. Opačně to ale neplatí (domnívám se). Co to ovšem znamená zaměstnanec na první místě? To je věc, nad kterou ještě trochu bádám a asi ji budu nějakou dobu ověřovat a testovat praxí. Moje aktuální interpretace do vize je ta, že by se firma měla snažit pomoci svým zaměstnancům v dosahování jejich životních cílů/snů. No a to je vše, přátelé. Potřebujete udělat nějaké manažerské rozhodnutí? Stačí se podívat, jaká cesta povede k naplnění této vize, a máte rozhodnuto. Pan manažer je bez práce.

Aktuálně jsem tuto základní vizi ještě trochu rozšířil. Vycházím z priorit, které jsem nejdřív definoval jako:

  1. Zaměstnanci
  2. Klienti
  3. Firma

Nově jsem ji ještě upravil na:

  1. Zaměstnanci
  2. Společnost
  3. Klienti
  4. Firma

Takže druhá část vize je, aby firma byla prospěšná pro společnost. V tom jsem neměl ještě moc času teoretizovat a spíš mám v plánu konkrétní kroky, kterými budu za pochodu tuto vizi upravovat, aby se pro mne stala univerzálním nástrojem.

P.S: Jen aby nevznikaly dohady, tohle je zatím teorie, kterou se budu snažit praktikovat. Nijak neříkám, že se to vše povede a bude na 100 %. A jak to po sobě čtu, asi to nebude úplně jasné už z prvního článku. Ale pokusím se v dalších popsat praktickou implementaci vize do praxe a už by to mělo být lépe uchopitelné.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *